woensdag 3 februari 2021

Lisa T. Bergren - Langzaam vergeten


Tweede kansen bestaan niet. Of toch?

Krista heeft er bewust voor gekozen honderden kilometers van haar geboorteplaats vandaan te wonen. In de ogen van haar moeder was ze nooit goed genoeg en ze hebben nauwelijks nog contact met elkaar, wat Krista wel prima vindt. Totdat ze hoort dat haar moeder stervende is. Verrast door haar eigen emoties gaat ze terug naar huis om bij haar moeder te zijn in diens laatste dagen. Dan ontdekt ze iets verrassends over haar moeder... én over haarzelf.

'Ze ligt op sterven, Krista.'
Ik haalde langzaam diep adem. 'Ze is al een poos geleden gestorven, Dane.'

Uit deze woorden, die het begin vormen van de roman 'Langzaam vergeten', proef je een rauwe, snerpende pijn. Pijn die zich tijdens het verstrijken van de jaren heeft verdiept. De kloof tussen Krista en haar moeder is groot en lijkt onoverbrugbaar. Het is een reden voor Krista geweest om ver bij haar moeder vandaan te gaan wonen. Dan belt haar jeugdliefde Dane met het bericht dat haar moeder op sterven ligt en Krista besluit, zonder dat ze eigenlijk precies beseft waarom, terug te keren naar haar geboorteplaats, een beslissing die haar leven volledig op z'n kop zet.


Bij terugkomst in haar vroegere woonplaats krijgt Krista een oud dagboek van haar moeder in handen. Herhaaldelijk krijg je hier fragmenten uit voorgeschoteld die stukje bij beetje het leven van Krista's moeder ontvouwen. Bij Krista komen tijdens het lezen van deze passages vele herinneringen naar boven uit haar kinder- en tienertijd. Ze wordt overweldigd door een stroom van emoties, waarin je als lezer wordt meegevoerd: verlatenheid, angst, verdriet. Intussen worstelt Krista nog steeds met het feit dat de relatie tussen haar en haar moeder zo moeizaam is. Tegelijkertijd merkt ze dat haar genegenheid voor Dane groeit, wat tegenstrijdige gevoelens bij haar oproept. De verwarrende gevoelens van Krista worden gedetailleerd weergegeven, waardoor het verhaal intens bij je binnenkomt.

'Langzaam vergeten' speelt zich af in december rondom Kerst; niettemin kun je het elk moment van het jaar lezen. Met het oog op de achterflaptekst en de misplaatste cover had ik niet verwacht dat het boek zo mooi en diepgaand zou zijn, zeker ook gezien de bescheiden hoeveelheid bladzijden. Lisa T. Bergren heeft met deze roman een ontroerend en tegelijkertijd krachtig verhaal neergezet over vergeving, leren vertrouwen en de weg naar genezing. Een bijzondere vertelling die je diep raakt en je nog lang bijblijft.


Over de auteur
Lisa Tawn Bergren is een Amerikaanse bestseller-auteur van meer dan 40 boeken, waarvan inmiddels meer dan 3 miljoen exemplaren zijn verkocht. In Nederland verscheen naast 'Langzaam vergeten' de Young Adult roman 'Stuck'. Naast schrijven werkt Lisa ook bij Rocky Mountain Rustic, een bedrijf dat ze runt met haar man Tim (RMRustic.com), een aanbiddingsleider en beeldhouwer/ambachtsman. Lisa en haar man hebben twee dochters en een zoon en wonen in Colorado Springs.

Auteur: Lisa T. Bergren
Titel: Langzaam vergeten
Oorspronkelijke titel: Christmas Every Morning
Vertaling van: Mercy Come Morning
Vertaler: Jetty Huisman
199 pagina's
Gepubliceerd in 2012
Uitgeverij Kok
ISBN: 978 90 597 7706 4

6 opmerkingen:

  1. Ik heb hem op mijn lijstje geschreven, lijkt me echt een heel bijzonder boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek heeft mij in elk geval geraakt. Fijn om te horen dat de recensie u inspireert tot het lezen ervan!

      Verwijderen
  2. Lijkt me een mooi boek. Helaas lukt boeken lezen me nog steeds niet. Maar blogs wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat naar om te horen dat boeken lezen nog steeds niet lukt, Anne! Mij lukt het ook vaker niet dan wel. Mijn moeder heeft dit boek aan mij voor willen lezen (soms luister in een luisterboek via de bibliotheek-app, maar daar staan niet heel veel christelijke romans tussen). Ik hoop en bid dat er weer een moment gaat komen dat lezen weer lukt. Fijn dat blogs lezen inmiddels wel weer gaat en bedankt dat u mijn recensie wilde lezen!

      Verwijderen