'Ik wilde dat het huis zijn mond kon opendoen. Ik had het gevoel dat dit huis een geheugen had en iets voor me verborgen hield. De brokkelige keldermuren waren er al op het moment dat de fotograaf foto's van een mooie vrouw door een chemisch bad haalde en ze ophing om te drogen. De muren van mijn slaapkamer waren er getuige van geweest hoe iemand een ongelofelijk mooi bed van houtsnijwerk naar binnen had gebracht. Het huis had toegekeken toen er graven werden gedolven, grafstenen werden geplaatst en kruiden werden geplant. En toch deed het er het zwijgen toe, op de krakende geluiden na die alle houten huizen maken.'
Of ze een doos met foto's en een oude camera wil afleveren bij een oudtante die ze nog nooit heeft gezien? Elizabeth Balsam vindt het maar een vreemd verzoek. Maar als ze haar baan verliest, vertrekt ze toch naar het landhuis van haar oudtante Nora. Daar stuit ze op mysterieuze zaken die haar nieuwsgierigheid prikkelen. Als ze op onderzoek uit gaat, komen de verhalen van de twee vrouwen die in het huis geleefd hebben weer tot leven. Een testament van liefde, veerkracht en moed in tijden van oorlog, racisme en misverstanden.
Elizabeth Balsam gaat in haar baan als journaliste tot het uiterste. Ze werkt momenteel aan een riskante opdracht, waarmee haar baas háár de kastanjes uit het vuur laat halen. Helaas gaat het mis en Elizabeth wordt ontslagen. Als ze van een wildvreemde de vraag krijgt om een oude fotocamera naar een oudtante te brengen die ze niet eens kent, besluit ze na enig wikken en wegen op het verzoek in te gaan.
Hoewel Elizabeth niet van plan was lange tijd bij haar hoogbejaarde oudtante Nora te blijven, rijgen de weken zich ongemerkt aaneen. In die periode groeien ze dichter naar elkaar toe en ontdekt Elizabeth steeds meer over haar familiegeschiedenis.
Naast de hedendaagse tijd, volg je in deze roman nog twee verhaallijnen: het leven van Mary Balsam ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog en de periode daarna. Tevens wordt er ingezoomd op de jongvolwassen Nora Balsam rondom de rassenrellen in Detroit in de jaren 60 van de twintigste eeuw.
Elk volgend hoofdstuk speelt weer in een andere tijdsperiode, waardoor het wat langer duurt voordat je echt in het verhaal zit. Maar als het verhaal je, mede door de meeslepende verteltrant, eenmaal pakt, word je gemakkelijk mee teruggevoerd naar eerdere tijden en ontvouwd zich een bijzonder indrukwekkende geschiedenis.
De drie vrouwen - Mary, Nora en Elizabeth - hebben elk een sterke en krachtige persoonlijkheid. Hun strijd en worstelingen zullen voor menig lezer herkenbaar zijn.
Deze roman laat ziet dat discriminatie en racisme door de eeuwen heen hun sporen hebben nagelaten en, helaas ook nu nog, aan de orde van de dag zijn. Maar 'Wat we verborgen houden' toont ook dat ware liefde geen grenzen kent en doet je daarnaast beseffen dat jíj het verschil kunt maken voor de volgende generatie. Een prachtig en indringend debuut dat ondanks wat losse eindjes van hoog niveau is. Een verhaal over rassenscheiding en -haat, geloof, dapperheid en trouw, dat zeker de moeite waard is en tot nadenken stemt!
Over de auteur
Erin Bartels won met haar debuutroman 'Wat we verborgen houden' een award en heeft intussen meerdere boeken geschreven die in de prijzen vielen. Ze is lid van de Capital City Writers en de Women's Fiction Writers Association. Als ze niet aan het schrijven is, dwaalt ze graag door het bos met haar camera, schildert ze zowel met water- als olieverf of leest ze met haar hond op schoot. Erin woont in Lansing, Michigan, met haar man Zachary en hun zoon Calvin.
Auteur: Erin Bartels
Titel: Wat we verborgen houden
Vertaling van: We Hope For Better Things
Vertaler: Willem Keesmaat
415 pagina's
Gepubliceerd in 2019
Uitgeverij KokBoekencentrum
ISBN: 978 90 297 2827 0
Geen opmerkingen:
Een reactie posten