donderdag 31 januari 2019

De Amish: subgroepen, kerkdistricten en Ordnung

In het vorige artikel over de Amish schreef ik over de oorsprong van de Amish en de emigratie naar Noord-Amerika. Deze keer kun je lezen over de verschillende subgroepen binnen de Amish gemeenschap, de kerkdistricten en wat de Ordnung betekent voor het dagelijks leven van de Amish.

Subgroepen
Meningsverschillen binnen de geloofsleer hebben door de jaren heen de subgroepen binnen de Amish gemeenschap gevormd. De verschillen tussen deze groepen liggen in de mate van behoudendheid. Er zijn veel verschillende subgroepen binnen de Amish gemeenschap. De meeste Amish behoren tot de Beachy Amish, New Order Amish, Old Order Amish en Swartzentruber Amish. De laatste subgroep is het meest conservatief.


Kerkdistricten
De Amish gemeenschap is onderverdeeld in zogeheten kerkdistricten, die gewoonlijk bestaan uit 25 tot 35 gezinnen. Elk district heeft zijn eigen naam, die vaak is afgeleid van een plaatsnaam in de buurt. Omdat de Amish met paard en wagen naar elkaars huis reizen voor de zondagsdienst (de kerkdiensten worden beurtelings bij Amish leden thuis gehouden), zijn de meeste districten op een logische, geografische manier gegroepeerd. De scheidingslijn tussen verschillende districten loopt vaak langs een weg, wat kan betekenen dat de buren aan de overkant van de weg bij een ander kerkdistrict horen.

Een kerkdistrict heeft meestal twee of drie predikanten, een diaken en een bisschop. Soms is een bisschop verbonden aan meer dan één kerkdistrict. Over het algemeen doen de predikanten en de bisschop de prediking op zondag. De bisschop fungeert ook als het hoofd van de gemeente.
De diaken predikt doorgaans niet, maar helpt bij het handhaven van orde en discipline en bij geschillen in de gemeenschap. Hij fungeert ook als sociaal tussenpersoon, bijvoorbeeld om huwelijken tussen gezinnen te vergemakkelijken.
Wat discipline betreft, de diaken is vaak de eerste persoon die langskomt om met je te praten als er op- en aanmerkingen zijn wat betreft je gedrag of het bezit van iets wat verboden is binnen de gemeenschap. De diaken handelt hierbij als de 'rechterhand' van de bisschop, voordat deze er zelf bij betrokken raakt.

Als een kerkdistrict te groot wordt, splitst een deel zich af om een nieuw kerkdistrict te vormen. Er wordt vaak al aan splitsen gedacht als het district qua grootte de 40 gezinnen nadert. Er bestaan echter ook gemeenschappen waarbij het normaal is dat de kerkdistricten uit meer dan 40 gezinnen bestaan.
Als een district gaat splitsen, is het tijd om na te denken over het kiezen van een nieuwe bediening, en uiteindelijk een bisschop. Dit proces kan een aantal jaren in beslag nemen. In de tussentijd 'zorgt' de oorspronkelijke bisschop voor het nieuwe kerkdistrict.


Ordnung
De Ordnung is een verzameling van (meestal) ongeschreven regels en voorschriften, vaak gebaseerd op Bijbelse principes, die het dagelijks leven van Amish stuurt. Dit Duitse woord betekent 'orde' of 'discipline'. De Amish geloven dat de Ordnung-richtlijnen voor het dagelijks leven hen kan helpen een beter christelijk leven te leiden. De Ordnung vormt de basis voor de christelijke gemeenschap van de Amish.

Het doel van de Ordnung is het handhaven van de gemeenschap. Amish zijn van mening dat een gemeenschap zonder regels, die iedereen kan binnengaan en verlaten, nauwelijks de moeite waard is om er deel van uit te maken. De Amish geloven dat onderwerping aan de Ordnung ook een manier is om een nederige geest te tonen, een belangrijke christelijke eigenschap. Voor het welzijn van de gemeenschap moet men individualisme en arrogantie ondermijnen. Amish doen dit door getrouw aan de Ordnung vast te houden.

De Ordnung verbiedt bepaalde gedragingen en technologieën, waaronder openbare elektriciteit, bezit van bepaalde technologieën zoals auto's of televisies, het aanvechten van een rechtszaak, zich kandidaat stellen voor een politieke functie en scheiden. Andere soorten technologie kunnen in bepaalde omstandigheden worden toegestaan, zoals het gebruik van een voertuig (als passagier maar niet als bestuurder), of zelfs de huur van een auto (zoals in een zakelijke context of wanneer lange afstanden worden afgelegd), zolang het voertuig of de auto maar geen eigendom is; de Ordnung maakt vaak onderscheid tussen eigendom en gebruik.
Andere activiteiten die meer algemeen als zondig worden beschouwd, zoals liegen, bedriegen en overspel, worden geacht verboden te zijn en zijn daarom niet opgenomen in de Ordnung.

Net zoals de Ordnung bepaalde gedragingen en technologieën verbiedt, schrijft het ook bepaalde eisen voor, waaronder stijl en snit van kleding, kapsel en design van het rijtuig. Ook een huwelijk is alleen mogelijk tussen gedoopte leden.


Omdat de Amish traditie hoogachten, verandert de Ordnung slechts langzaam. Traag zijn met het veranderen van de Ordnung weerspiegelt een conservatieve benadering die de waarde van beslissingen van voorouders zwaarder laat wegen dan innovatie en voorbijgaande rages.
De Ordnung van een bepaald kerkdistrict is het resultaat van vele jaren geschiedenis. Sommige algemene voorschriften, zoals het verbod op telefoons in huis, zijn lang geleden ontstaan in algemene bezorgdheid over de gevaren van een bepaalde technologie of gebruik.
De Ordnung van naburige kerkdistricten kan veel van elkaar verschillen. Een bepaald gebruik, kledingstijl of een technologie die in een bepaald district aanvaardbaar is, kan in een ander district verboden zijn.

Twee maal per jaar wordt de Ordnung binnen de gemeenschap besproken, vóór de dienst van het Heilig Avondmaal. Tijdens de vergadering, die twee weken vóór de viering van het Heilig Avondmaal plaatsvindt, wordt de Ordnung herzien en worden de leden om hun instemming gevraagd. Een gemeente moet eensgezind zijn over de Ordnung en openstaande kwesties moeten besproken worden voordat het Heilig Avondmaal gevierd kan worden.

Sommige mensen bekritiseren de vasthoudendheid van de Amish aan de Ordnung als te wettisch. Buitenstaanders hechten weinig betekenis aan regels die alles voorschrijven; van de stijl van de kleding die men draagt tot de manier waarop men 's nachts het huis verlicht. De Amish erkennen echter een diepere betekenis bij het onderwerpen aan de Ordnung. De Amish beschouwen de Ordnung als een onmiskenbare basis voor het christelijk gemeenschapsleven. Zoals je eerder in de tekst kunt lezen, is het handelen volgens de Ordnung belangrijk voor het leven van de Amish, aangezien dergelijk gedrag nederigheid en onderwerping toont. Het kenmerkt de zienswijze van de Amish om in alle opzichten als christen te leven.

Bronnen: amishamerica.com, wikipedia.org, pixabay.com

5 opmerkingen:

  1. Het is verbazend dat de Amish hun levensstijl nog steeds vol kunnen houden. Dit is misschien omdat ze allemaal bij elkaar blijven wonen. Hun manier van leven doet mij het meest denken aan wat wij hier in Nederland nog zien in bepaalde dorpen op de Veluwe, de Bijbelbelt. Bijzonder is dat zij wat levensstijl betreft blijven hangen in een bepaald voorbij gegaan jaartal. Ik heb een poos gekerkt bij 'de vergadering der gelovigen' waar ik toen ook mee deed aan een bepaalde haardracht en kledingstijl die stamt uit de tijd van voor de broeken. Toch zag ik later dat dit allemaal niet echt iets met de essentie van 'geloven' te maken heeft. Maar ik begrijp de levenswijze van de Amish wel. Het geeft houvast, maar is ook wel beklemmend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor uw reactie! Zoals de Amish zelf aangeven 'een gemeenschap zonder regels, die iedereen kan binnengaan en verlaten, is nauwelijks de moeite waard is om er deel van uit te maken'. Door vast te houden aan de Ordnung en afscheiden te leven, kunnen de Amish hun levensstijl in stand houden. Leven binnen de Amish gemeenschap heeft inderdaad twee kanten: het biedt houvast, maar het is ook beklemmend door de regels en het afgescheiden leven.

      Verwijderen
  2. Boeiend weer om te lezen?
    Het samenleven met meerdere gezinnen doet een beetje aan een community denken. Dat is wel iets moois.
    Het verschil tussen gebruik en eigendom kennen we in de reformatorische wereld niet. Het lijkt niet heel consequent. Wel meerijden met iemand maar niet zelf rijden.
    De Ordnung een manier om een nederige geest te tonen. Tja, ik weet het niet. Omgaan met verschillen vind ik mooier, maar ook lastig soms. Ik weet niet wat beter of makkelijker is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor uw reactie! De Amish gemeenschap doet inderdaad wel wat denken aan het leven binnen een commune. De regels en eisen binnen de Amish gemeenschap kunnen voor buitenstaanders soms zeer onbegrijpelijk zijn. Inderdaad, ik weet ook niet wat beter of makkelijker is.

      Verwijderen
  3. Oh, die ? moet natuurlijk een ! zijn. Want ik vind het echt boeiend en leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen