woensdag 22 mei 2024

Kasey Stockton - Een ongehoord huwelijk

Londen, 1817.

Ik, Felicity Thurston, vind het vreselijk om in het middelpunt van de belangstelling te staan, en ik sta al helemaal niet graag op de dansvloer. Ik kruip liever weg in een boek.

Maar na een hoogst ongelukkige samenloop van omstandigheden werd ik plots het slachtoffer van praatjes die mijn eer en de naam van mijn familie in twijfel trekken, alleen maar omdat ik tijdens een bal in mijn eentje met een man stond te praten.

De enige manier om mijn reputatie te redden is door met die man die ik nauwelijks ken te trouwen. Goed, hij is aardig, maar dit kan nooit écht iets worden. Of toch wel?

Engeland, 1817. Felicity Thurston vindt sociale aangelegenheden maar niets. Op feestelijke bijeenkomsten probeert ze zich dan ook zoveel mogelijk op de achtergrond te houden. En dat heeft een reden: wanneer ze het gevoel heeft dat de aandacht op haar gevestigd is, zoals tijdens een dans, raken Felicity's zenuwen overspannen, tot flauwvallen aan toe. Daarom zoekt ze op partijen vaak een rustig plekje om even met haar neus in een boek te duiken, haar favoriete bezigheid.


Helaas brengt deze gewoonte haar danig in de problemen. Om een schandaal te voorkomen, zal ze met een wildvreemde man moeten trouwen, erfgenaam van een rijke familie. Ver weg van Londen wordt ze plotsklaps de vrouw des huizes van een groot landgoed, een taak waar ze zich totaal niet bekwaam voor voelt met haar nerveusheid en 'tekortkomingen'. Hoe moet ze zich ooit staande zien te houden? En daarnaast: zal de band met haar man meer kunnen worden dan enkel respect voor elkaar?

Grootse bals, imposante landhuizen, strikte etiquette, het belang van de society, theevisites, elegante japonnen: je vindt het allemaal terug in deze op-en-top Regency-roman, het Nederlandse debuut van Kasey Stockton en tevens eerste deel van de serie 'De Bradwells'.

Het lichtvoetig geschreven verhaal heeft leuke en soms hilarische scènes en dialogen, maar bevat tegelijkertijd ook een serieus aspect doordat het hebben van een (sociale) angststoornis - en de impact daarvan, zoals je onder andere tekort voelen schieten - wordt belicht, wat een boeiende toevoeging is. De waarde van het investeren in relaties, ook (of juist) wanneer er weinig raakvlakken zijn op het gebied van interesses, komt eveneens duidelijk naar voren en is een mooie levensles.

'Een ongehoord huwelijk' is een plezierige historische 'clean romance' over (voor)oordeel, eigenwaarde, aanvaarding en kiezen voor elkaar. Een vermakelijk kostuumdrama.


Over de auteur
Kasey Stockton is een fervent liefhebster van alles wat romantisch is. Ze geniet van een breed scala aan boekengenres mét een 'happily ever after'. Toen ze op jonge leeftijd van haar oma een exemplaar van 'Sense and Sensibility' van Jane Austen kreeg, was haar belangstelling voor de Regency periode gewekt. Sindsdien schrijft ze zowel hedendaagse als historische romans, die allen vallen onder de categorie 'clean romance'. Naast schrijven houdt Kasey van lezen, historische drama's en chocolade, maar niets overtreft haar eigen droomprins, drie kinderen en goldendoodle, met wie ze in Texas, Verenigde Staten, woont.

Auteur: Kasey Stockton
Titel: Een ongehoord huwelijk
Vertaling van: Sensibly Wed
Vertaler: Cora Kool
Serie: De Bradwells (1)
335 pagina's
Gepubliceerd in 2023
Uitgeverij KokBoekencentrum
ISBN: 978 90 297 3557 5

Dit recensie-exemplaar heb ik mogen ontvangen van Uitgeverij KokBoekencentrum als ambassadeur van 'Tijdloze liefde'. Mijn hartelijke dank daarvoor!

2 opmerkingen:

  1. Op basis van de titel en de kaft had ik dit boek 'afgeschreven', maar je recensie maakt me nu toch eigenlijk wel nieuwsgierig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een leuke en vlotte Regency-roman. Ik ben benieuwd of je 'm een kans gaat geven.

      Verwijderen