vrijdag 28 juli 2023

Marlies Medema - Lysbeth

Adembenemend portret van een koopmansvrouw

Amsterdam, 1617. Het zijn woelige tijden. De welgestelde Lysbeth de Bisschop woont met haar man Rem en twee dochters in Amsterdam. Tegen haar wil raakt ze verzeild in het grootste politieke en religieuze conflict van haar tijd. Rem is een belangrijk remonstrantenleider. Jan, de broer die haar heeft grootgebracht, is juist fel contraremonstrant. De tegenstellingen verscheuren de familie.

Als een knokploeg van contraremonstranten het huis overvalt, dreigt Lysbeth alles te verliezen. Ze zint op wraak om de machthebbers het zwijgen op te leggen. Als het stadsbestuur Rem wil oppakken voor hoogverraad, moet Lysbeth vechten voor zijn leven - en uiteindelijk ook voor dat van haarzelf.

1617. Lysbeth Philips de Bisschop is getrouwd met koopman Rem Bisschop en samen met hun dochters wonen ze in Amsterdam. De zaken gaan voorspoedig en ze hebben het financieel gezien goed. De spanning in de stad neemt echter steeds meer toe als protestanten lijnrecht tegenover elkaar komen te staan vanwege onoverkomelijke verschillen in geloof.


Het conflict loopt steeds verder uit de hand en verscheurt vriendschapsbanden en zelfs families. Dan wordt het huis van de familie Bisschop geplunderd. Te midden van politiek en religieus machtsspel en groeiende verdeeldheid in het land dreigen Lysbeth en Rem steeds verder van elkaar vervreemd te raken. Kunnen ze elkaar nog terugvinden?

Na 'Papieren paradijs' zet Marlies Medema opnieuw een sterke vrouw in de schijnwerpers, ditmaal een Amsterdamse koopmansvrouw. De roman speelt zich af tijdens het Twaalfjarig Vredesbestand met de Spanjaarden (1609-1621). In diezelfde periode ontstond er ruzie tussen protestanten onderling over de predestinatieleer, waarbij de kwestie (vooral) draaide om het feit of de mens een vrije wil heeft (remonstranten) of niet (contraremonstranten). Het conflict ging de geschiedenis in als de Bestandstwisten.

Ik moest even in het verhaal komen, maar toen het me eenmaal pakte, liet het me niet meer los. Het is knap hoe de schrijfster Lysbeth en de 17e eeuw tot leven weet te wekken, waar het oud-Hollandse taalgebruik zeker aan bijdraagt (de verklarende woordenlijst is een welkome aanvulling; alleen jammer van een enkele vloek). Lysbeths angsten en twijfels, maar ook haar moed en vastberadenheid komen duidelijk tot uiting. Naast de tweespalt op geloofsgebied lees je ook (zijdelings) over de onvrede onder het volk, vriendjespolitiek, de pest, de handel en de bloeiende economie, en dat maakt het boek gevarieerd en interessant.

'Lysbeth' vertelt het op waarheid gebaseerde en veelbewogen levensverhaal van een vrouw die het slachtoffer werd van godsdiensttwisten in de Gouden Eeuw en laat zien hoe mensen hun leven waagden voor hun overtuigingen. Een turbulent en boeiend stukje Nederlandse historie.


Over de auteur
Marlies Medema is eindredacteur en crossmediaal redacteur bij het vrouwenmagazine 'Eva'. Puzzelen met woorden is haar grootste hobby. In 2020 debuteerde ze met 'Papieren paradijs', dat het levensverhaal vertelt van domineesvrouw Anna Pannekoek die ongewild naar Suriname emigreerde. 'Lysbeth' is haar tweede historische roman. Marlies is getrouwd met Joost, moeder van twee opgroeiende kinderen en woont in Houten.

Auteur: Marlies Medema
Titel: Lysbeth
351 pagina's
Gepubliceerd in 2023
Uitgeverij Mozaïek
ISBN: 978 90 239 6158 1

2 opmerkingen:

  1. Het boek ligt bij mij op de stapel biebboeken die ik nu in huis heb. Ik moet zeggen dat ik wel wat twijfelde of ik het wil lezen, want het onderwerp is niet helemaal mijn ding, maar ik vond 'Papieren paradijs' zo goed dat ik deze ook wil lezen. En je recensie belooft veel goeds:).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het onderwerp sprak mij eerlijk gezegd ook minder aan dan 'Papieren paradijs', maar ik moet zeggen dat het verhaal me meer boeide dan ik had verwacht. Ik ben benieuwd hoe jij het boek zult vinden.

      Verwijderen