zaterdag 31 december 2022

Jaaroverzicht 2022

Op de laatste dag van het jaar wil ik graag terugblikken op 2022. In totaal las ik 34 romans en daarmee heb ik mijn record van vorig jaar ruimschoots verbroken; toen bleef de teller op 22 staan. Ik heb genoten van het lezen van en luisteren naar de vele exemplaren, het uitlichten van verwachte uitgaven en het plaatsen van leuke weetjes! In onderstaande lijst deel ik (in willekeurige volgorde) mijn 9 mooiste boeken van dit jaar, stuk voor stuk prachtige verhalen om zeker eens te lezen!


Een krachtige Bijbel-historische roman waarin de tijd van Jesaja en koning Hizkia tot leven komt. De aansprekende schrijfstijl, levensechte personages en onderwerpen zoals traumaverwerking, dienen(d zijn), (geloofs)groei en liefde die tot genezing leidt maken het tezamen een pakkend verhaal. Met recht een Christy Award-winnaar!

Dit eerste deel van een tweeluik is een prachtige 19e-eeuwse familiesaga over Nederlandse immigranten in Amerika. De schrijfster gaat moeilijke onderwerpen zoals 'geloofstwijfel' niet uit de weg en dat geeft dit boek absoluut meerwaarde. Een meeslepend verhaal dat je vrijwel in één adem uitleest!

In deze diepgaande roman word je vanaf het eerste hoofdstuk meegezogen in de veelbewogen levens van twee mensen die getekend zijn voor het leven. De originele setting van een 19e-eeuws circus is interessant en boeiend. 'Het hart van de leeuw' is een schitterend verhaal over opoffering, vertrouwen en bevrijding, dat een zeer diepe indruk op mij heeft achtergelaten!

Deze vertelling, die zich afspeelt in de jaren '50 en enigszins filosofisch en poëtisch aandoet, toont je de kracht en zegen van woorden en verbeelding en laat zien dat verhalen van grote betekenis kunnen zijn. Dit sprookjesachtige, winterse verhaal vol warmte zet je aan het denken over wat er werkelijk toe doet in het leven. Ontroerend mooi!

Een hartverwarmend en emotioneel boek dat duidelijk maakt dat (succesvol zijn op) social media niet enkel voordelen kent. Vanwege de actuele thema's zal deze roman zeker aanspreken, mede door de diepgang, meeslepende schrijfstijl (met een vleugje humor) en een opbloeiende romance. Dit is wat mij betreft feelgood op z'n best!

Spanning, avontuur en humor in het 19e-eeuwse bruisende Londen: wat mij betreft een geweldige combinatie! Gevatte dialogen, amusante straattaal en verrassende plotwendingen zijn een fijne toevoeging aan het leesplezier. Een wervelende detective waar je je een aantal uren kostelijk mee zult vermaken.

Een moderne hervertelling van de Bijbelse gelijkenis van de verloren zoon (in dit geval een verloren dochter) die zich afspeelt tegen de achtergrond van de Grote Depressie van de jaren '30 waarin tevens de schrijnende situatie van (Mexicaanse) migranten wordt geschetst. Een wondermooie roman over Gods oneindige genade en onvoorwaardelijke liefde!

Dit historische verhaal wordt vertelt door de ogen van vier hoofdpersonen die elk de tragedie van de Tweede Wereldoorlog in Oekraïne op hun eigen manier beleven. Het is aangrijpend en hartverscheurend, zeker doordat de gebeurtenissen op waarheid berusten, en daarnaast zeer boeiend en treffend geschreven. Een oorlogsroman die nog lang blijft nagalmen, een geweldig groots debuut!

Dit eerste deel van de serie 'Misty River' is een genoegen om te lezen. Mysterie en persoonlijke struggles geven het romantische verhaal een diepere lading. De fijne schrijfstijl (met sterkte dialogen en een vleugje humor) zorgt ervoor dat je door de bladzijden heen vliegt. Een geweldige roman over eerlijkheid, vertrouwen, traumaverwerking en liefde die doet uitzien naar de volgende delen van de serie!

* Klik op (één van) de titel(s) om de volledige recensie(s) te lezen.

En dit was dan het laatste bericht van 2022. Ik wil je bedanken voor het lezen van en reageren op mijn blogposts die ik met veel plezier heb geschreven! In het komende jaar hoop ik je weer te mogen inspireren met het delen van recensies, verwachte uitgaven en interessante weetjes. Een fijne jaarwisseling en Gods zegen voor 2023 toegewenst.

Liefs, Esther

4 opmerkingen:

  1. Daar zitten voor mij nog wel wat tips tussen. Ik vond 'Dochter van Jesaja' ook heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je hier wat inspiratie hebt opgedaan! Ja, die is mooi hè!

      Verwijderen
  2. Ik denk dat ik me ook aan "Dochter van Jesaja" waag en er zitten meer boeken tussen die me mooi lijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om je te mogen inspireren! 'Dochter van Jesaja' is echt mooi!

      Verwijderen